کاهش استرس در روز و هفته‌های پایانی

کاهش استرس در روز و هفته‌های پایانی

کاهش استرس در روز و هفته‌های پایانی

کاهش استرس در روز و هفته‌های پایانی

 

بدون شک موفقیت در هر آزمونی به خصوص در آزمون‌هایی نظیر کنکور که از آن بزرگ‌ترین ماراتن زندگی هر فرد یاد می‌شود. استرس و اضطراب، دلشوره و فشار روانی زیادی را به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان وارد می‌کند. قطعا اگر این استرس و فشار روانی به‌درستی مدیریت و کنترل نشود، علاوه بر عوارض جبران نا‌پذیر جسمی دانش‌آموزان عملکرد آن‌ها را در روز امتحان نیز مختل خواهد کرد، بنابر‌این راهکار‌هایی وجود دارد که شما دانش‌آموزان و اولیای عزیز می‌توانید با به‌کارگیری این راه‌کار‌ها میزان استرس و اضطراب را به حداقل برسانید.

کاهش استرس در روز و هفته‌های پایانی
کاهش استرس در روز و هفته‌های پایانی

مهم تری عارضه هر ازمون

کاهش استرس در روز و هفته‌های پایانی

مهمترین عارضه هر آزمون به خصوص کنکور، اضطراب است. اضطراب امتحان، به‌خصوص کنکور که نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت دانش‌آموزان دارد، موضوع مهمی است، زیرا بیشتر افراد قبل از آزمون درگیر آن هستند. اگر‌چه مقدار کم استرس خوب است، اما اگر همین استرس از سطح خاصی بالاتر برود سیستم تفکر، تمرکز، رفتار و عملکرد دانش‌آموزان را دچار اختلال می‌کند. تپش قلب، لرزش دست، خشکی دهان، تکرر ادرار،کم‌خوابی و پرخاشگری از جمله علایم جسمانی و تخریب کننده ناشی از استرس و اضطراب کنکور هستند که جزو اضطراب‌های بد محسوب می‌شوند. بنابر‌این دانش‌آموزان گرامی در صورت داشتن این علایم باید با مشاوره روان‌پزشک، دارو‌های ضد ‌اضطراب و آرام‌بخش مصرف کنید. چرا که رفع نشدن این علایم، عملکرد شما را در سر جلسه دچار اختلال خواهد کرد.

به محل ازمون بروید

کاهش استرس در روز و هفته‌های پایانی

مطلب پیشنهادی : استرس چیست؟

یکی دیگر از راه‌های عملی کاهش اضطراب و استرس کنکور در شما دانش‌آموز عزیز این است که شما قبل از کنکور، به محل بر‌گزاری آزمون مراجعه کنید و و محل آزمون را ببینید تا تصورات غلط و نادرست شما از پدیده کنکور از بین برود.

توصیه می‌کنم دانش‌آموز عزیز نیم‌ساعت قبل از زمان برگزاری کنکور در محل آزمون حاضر شوید . چرا که بر اساس پژوهش انجام شده، ۵۰ درصد استرس‌ها از دیر رسیدن در سر جلسه امتحان نشات می‌گیرد. بنا‌براین اگر شما زود‌تر از زمان مقرر در محل آزمون حاضر شوید، استرس‌ها و تصوراتی که از کنکور داشته‌اید کاهش می‌یابد.

”خواندن دعا” و ”گوش دادن به موسیقی” را یکی دیگر از راه‌های کاهش اضطراب کنکور در دانش‌آموزان است. دعا خواندن و گوش دادن به موسیقی آرام موجب بهبود تفکر دانش‌آموزان و کاهش علایم جسمی اضطراب در شما خواهد شد.

نقش خانواده در کاهش اضطراب

مطلب پیشنهادی :مدیریت زمان

نقش موثر خانواده‌ها در کاهش اضطراب دانش‌آموزان بسیار زیاد است. بر اساس یک پژوهش انجام‌شده حدود ۲۲ درصد اضطراب دانش‌آموزان از خانواده‌ آن‌ها به‌خصوص مادران منتقل می‌شود. خانواده‌ها در روز‌های نزدیک به کنکور به‌خصوص روز آزمون اهداف طولانی‌مدت و کوتاه‌مدت کنکور را در نظر نگیرند، فقط به‌دنبال برگزاری یک آزمون خوب برای دانش‌آموزان باشند و مدام رتبه و رشته مورد‌نظر را به دانش‌آموزان یاد‌آوری نکنند.

سوالات سخت در وقت اضافه

دانش‌آموزان عزیز در سر جلسه امتحان حتما پاسخ دادن به سوالات سخت را به وقت اضافه موکول کنید و سعی کنید آزمون خود را با پاسخ دادن به سوالات آسان شروع کنید. چرا‌که این شیوه علاوه بر  کاهش اضطراب و استرس شما، عملکردتان را نیز بهبود می‌بخشید. نکاتی درسی که شب قبل یا صبح آزمون خوانده شود در حافظه کوتاه مدت شما ماندگار نخواهد شد و تنها موجب تشدید استرس و اضطراب شما می‌شود. بنابراین مطالعه دانش‌آموزان کنکوری باید ۲۴ ساعت قبل از آزمون به اتمام برسد. داوطلبانی که از داروهای ضد‌استرس و تمرکز‌زا استفاده می‌کنند تا روز کنکور دارو‌های خود را قطع نکنند، تا اضطراب و استرس آن‌ها تشدید نشود. همچنین توصیه می‌شود که شما از صحبت کردن و همنشینی با افرادی که اضطراب‌تان را تشدید می‌کند، پرهیز کنید.

جهت دریافت مشاوره و برنامه ریزی رایگان و قیمت محصولات کنکور آسان است با شماره های

۰۹۱۲۱۹۷۵۰۹۰

۰۲۱۴۴۴۳۱۳۱۳

۰۲۱۴۴۲۵۴۰۳۰

تماس بگیرید

یا کلمه {خرید کتاب ۹۰۰ تست عربی } را به شماره ۰۹۱۲۱۹۷۵۰۹۰ پیامک کنید

در فضای مجازی ما را دنبال کنیدو از خدمات رایگان ما مانند جزوات رایگان رتبه های برتر ، نمونه سوالات امتحانی ، مشاوره و برنامه ریزی ، تدریس ها،اخبارکنکور و … بصورت کاملا رایگان بهره مند شوید . جهت عضویت در کانال و پیج کنکور آسان است ، کلمه { کانال،پیج } را به شماره  ۰۹۱۲۱۹۷۵۰۹۰ پیامک کنید.

برای دریافت مقالات و محصولات تخصصی مخصوص

پایه های دهم ، یازدهم ، دوازدهم به سایت کنکور ۹۵ مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تـــمـاس