استرس و مقابله با آن

استرس کنکور - مهندس امیر مسعودی

 

برخی از اولیا، دانش آموزان، اضطراب را به خوبی نمی شناسند. از نظر آنان اضطراب پدیده ای ناخوشایند است و بهتر است از بین برود. واقعیت آن است که اضطراب حالتی است که هر چند ناخوشایند است اما در میزان مشخص و معقول باعث برانگیختگی و ت ش می شود. با وجود این دیده می شود که دانش آموزان در نظام آموزشی ما به مدت طو نی در معرض عوامل اضطراب زا قرار می گیرند و درنهایت به شخصیت های اضطرابی مبدل می شوند )یعنی اضطراب از حالت به خصیصه تبدیل می شود(. در این مقاله قصد دارم با ارائه ی مشک ت ناشی از اضطراب طو نی، راهکارهایی را برای کنترل و تعدیل اضطراب ارائه دهم. بی گمان فعالیت های ارزشمند معلمان در این خصوص قابل تقدیر و سبب پیشگیری از بحران های عاطفی گسترده در جامعه خواهد بود .

 

img_8052

 

نشانه های اضطراب های طو نی نشانه های فیزیولوژیک: تپش قلب، مشک ت گوارشی مانند دردهای معده، اسهال و نیز عرق کردن نشانه های رفتاری: بی قراری حرکتی مانند زیاد راه رف ، تکان دادن دست ها و پاها، تحریک پذیری و عصبانیت نشانه های ذهنی: حواس پرتی و فراموشی، اشتغال ذهنی و بروز افکار منفی

✅عوامل استمرار اضطراب سبک زندگی

گاهی دانش آموزان در سبک زندگی خود به گونه ای عمل می کنند که انتظاراتشان با توانمندی ها و ت ش خود تطابق ندارد. مث ً قصد دارند در ک س ممتاز باشند اما به اندازه ی کافی ت ش نمی کنند. بهتر است برای تعادل در زندگی خود یا .انتظارات خود را کاهش دهید یا بر ت ش خود بیفزایید

مواجهه با اضطراب

اغلب دانش آموزان مضطرب از درس جواب دادن یا امتحانات طفره می روند و با این کار آرامش می یابند. برای کاهش اضطراب توصیه شده است که دانش آموز حتماً با شرایط اضطرابی مواجه شود و اجتناب نورزد. با وجود این هنگام مواجهه با شرایطی که از نظر دانش آموز اضطراب زا است باید از او حمایت عاطفی به عمل آید؛ به گونه ای که تصورات منفی .دانش آموز غلط از آب درآید

ضعف در اعتمادبه نفس

بیش تر دانش آموزان اضطرابی، اعتمادبه نفس ضعیفی دارند؛ بنابراین اولیا و معلمان برای کاهش اضطراب، باید بر روی اعتمادبه نفس دانش آموزان کار کنند. مهم ترین نکته در این خصوص ایجاد شرایطی است که دانش آموز بتواند موفقیت پیاپی .در محیط ک س به دست آورد

تفکر منفی

تفکرات منفی غالباً بسیاری از توان دانش آموز را می گیرد که این وضعیت در زمان امتحانات دوچندان می شود؛ به گونه ای که دانش آموز به جای تمرکز بر مطالب امتحانی اسیر افکار منفی خود از جمله عدم موفقیتش در امتحان و پیامد های این اتفاق .می شود. وظیفه ی معلمان آرامش به دانش آموزان قبل و حین امتحان است

✅راهکارهای مقابله با اضطراب های طو نی

همان طور که اشاره شد میزانی از اضطراب که باعث برانگیختگی دانش آموزان می شود منطقی است اما در صورتی که اضطراب طو نی مدت شود، عملکرد دانش آموز به شدت کاهش می یابد؛ بنابراین ضروری است که اولیا، دانش آموزان و حتی .معلمان، راهکارهایی را به کار ببرند

page1image23224 page1image23392 page1image23560

بخشی از راهکارها برای کاهش عوامل اضطراب است و بخشی دیگر برای کاهش هیجانات ناشی از عامل اضطراب

برخی از این راهکارها که بیش تر در مورد اضطراب امتحان به کار می رود و به »الگوی براون« شهرت یافته عبارت اند از

داش تفکر واقع بینانه

معلمان باید از دانش آموزان بخواهند به جای فکر کردن در مورد آن چه اتفاق افتاده به نحوه ی فکر کردن خود فکر کنند و تفکر .واقع بینانه را جایگزین تفکر منفی و غیر منطقی کنند

توقف خودگویی های منفی

اغلب دانش آموزان در موقعیت های گوناگون خصوصاً در موقعیت های امتحان جم ت منفی گوناگونی با خود مرور می کنند که عموماً شامل خطاهای شناختی است. به معلمان توصیه می شود از دانش آموزان بخواهند که جم ت منفی را در ذهن خود مرور نکنند. معلمان و اولیای گرامی بهتر است از بیان جم ت اضطراب زا همچون :

»این امتحان نقش سرنوشت سازی برای شما دارد« »با این نوع درس خواندن به جایی نخواهید رسید« »من انتظار دارم که بهترین های مدرسه یا منطقه باشید« .خصوصاً قبل و حین امتحان بپرهیزید تأکید بر ت ش و کوشش به جای نتیجه

توصیه می شود اولیا و معلمان از دانش آموزان بخواهند که ت ش بیش تری در مطالعه و فراگیری نشان دهند و از تأکید بر نتیجه بپرهیزند. به یاد داشته باشید که غالباً دانش آموزان ساعی نتیجه ی مورد قبول به دست خواهند آورد و تأکید بیش از حد .به نتیجه، فرایند یادگیری را تضعیف و باعث اضطراب بیمارگونه می شود

خواب و تغذیه ی مناسب

توصیه شده است که دانش آموزان در زمان های امتحانات خواب خوبی داشته باشند و به بیان دیگر بهتر است در زمان خاصی بخوابند و در زمان خاصی برخیزند. بی تردید بدخوابی باعث تضعیف توان جسمی و ذهنی دانش آموز می شود. B1 و B12 تغذیه ی مناسب و مصرف مواد غذایی دارای ویتامین خصوصاً .برای کاهش ترس و اضطراب توصیه شده است

درنهایت مشخص است که نباید از نتیجه ترسید بلکه باید آن را پذیرفت و اگر مورد قبو ان نیست به دنبال دلیل آن باشیم تا بتوانیم برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه برنامه ریزی کنیم .

انجام کاری متفاوت و جدید آنچنان سخت نیست اما انجام کاری که هوشمندانه بهتر باشد کاری بس دشوار است

برچسب ها : آينده موفقادبیات استاد حسین احمدیاسامی مشاوران کنکور آسان استاوج يادگيري شبكه دو سيمااوج یادگیریبرنامه اینده موفق شبکه 5برنامه ریزی امتحاناتبرنامه ریزی امتحانات سوم دبیرستانبرنامه ریزی امتحانات چهارم دبیرستانبرنامه سوم دبيرستانتخفيف براي يادگيري برترتخفيف سي دي هاي يادگيري برترتخفیف کنکور آسان استتدریس مهندس امیر مسعودیترمیم معدلتعيين سطحتماس بگیرید آدرس دفتر کنکور آسان استتماس بگیرید امير مسعوديحسين بنائيخريد ارزان از كنكور آسان استخريد دي وي دي از كنكور آسان استخريدن دي وي دي هاي يادگيري برتردانلود برنامه یادگیری برتردانلود تدريس هاي مهندس امير مسعوديدفتر كنكور آسان استدهمدهمی هادکتر مهدی شیخیدی وی دی های دهمدی وی دی های مهندس مسعودیدینی استاد حسین احمدیروش صحیح مطالعه زیسترياضي اوج يادگيريریاضی دهمزیست پایه دهمسال سوم دبیرستانسایت برنامه اینده موفقسایت رسمی برنامه یادگیری برترسایت رسمی مهندس امیرمسعودیسایت رسمی کنکور اسان استشماره تماس مهندس امیر مسعودیشماره حساب موسسه كنكور آسان استشماره حساب يادگيري برترشیمی دکتر محمود اکبریعربی استاد حسین احمدیفيزيك اوج يادگيريفیزیک دهمقيمت دي وي دي آينده موفققيمت دي وي دي استاد امير مسعوديقيمت دي وي دي اوج يادگيريقیمت کنکورسان استكنكوركنكور آسان استلیست قیمت محصولات اوج موفقیتمشاوره رایگان کنکورمهندس امير مسعوديمهندس بناييمهندس حسین بناییمهندس مهرپور شیمیهوبسایت رسمی برنامه یادگیری برتروبسایت رسمی کنکوراسان استيادگيري برترپایه دهمکنکورکنکورآسان است قیمتگزينه جوانگزينه٢گيلنایادگیری آسان